marius 5.1
marokko: dag 13: marrakech - essaouira (171 km)
< vorige volgende >
kaart
Kaart Dag 12 t/m 16
Vanuit het hotel
Vanuit hotel Gnaoua
Tarot
Het dakterras van Tarot
Essaouira vanuit de lucht
Een korte rit brengt ons al snel naar Essaouira. Onderweg zouden we stoppen bij een fabriekje waar de Argan-olie wordt gemaakt. Dit is de wonderolie die wordt gemaakt van pitten. Deze pitten zijn van vruchten die eerst door geiten uit de boom worden gehaald. Geiten klimmen daarvoor ook echt in de bomen! ArganDe geiten eten de vruchten maar spugen de pitten uit. De geiten klimmen daarvoor ook echt de bomen in! Van die uitgespuugde pitten wordt de Arganolie gemaakt. We stoppen onderweg bij een boom waarin één geit zit, maar niet bij de 'fabriek'. Gelukkig had ik al wat van deze olie gekocht, in Fes.
Essaouira is een klein paradijsje. Een kleine vestingstad, met haven. De stad had vroeger de naam: Morador. Het is nu een bekende, luxe badplaats met stijl, waar veel buitenlanders wonen en waar ook Marokkanen graag vakantie houden. We gaan lunchen in het Châlet au Mer, waar iedereen aan de wijn zit: een nouveauté voor ons na dagenlang reizen door Marokko in de tijd van de Ramadan. Toch ben ik de enige uit onze groep die hier wijn bestelt. Een mooie witte Marokkaanse wijn. We nemen onder meer wat gebakken sardines maar krijgen er zoveel dat we nog niet eens een kwart van het geserveerde op kunnen eten. En wat zijn ze groot! Daarna begeven we ons naar het strand en gaan lekker liggen zonnen. Ik zie de eerste Marokkanen tijdens de reis die hun hond uitlaten, aan de lijn, of los op het strand. Na wat uurtjes lopen we terug via de haven. Hier raken we Fiona kwijt. Daarna vervolg ik mijn weg ook alleen omdat ik naar een bepaald atelier wil, dat trouwens gesloten blijkt te zijn. De volgende dag bezoek ik het alsnog. Eenmaal terug in het aardige hotel wacht ik het dak de dagelijkse oproep af die aangeeft dat men weer mag... eten en drinken! Intussen bekijk ik de drukte in de straat, we zitten aan een van de hoofdstraten in de medina. Fiona is nog niet terug en ik maak me een beetje ongerust dus ik bel haar. Terwijl ze de telefoon aanneemt blijkt ze net terug te zijn in het hotel, nog op de trap naar boven, onderweg naar de kamer.

's Avonds eten we in een schitterende locatie: Restaurant Tarot. Voordat we daar komen koop ik eerst in een leuke galerie een drietal schilderijtjes; de verkoper neemt ons mee naar een bazaar, waar de mooiste antieke spullen staan. Fiona koopt er een prachtig bord. We blijven er een beetje rondhangen; het is er gezellig met de verkopers, voordat we doorlopen naar het restaurant. Het restaurant is prachtig ingericht. Het is net een bibliotheek en hangt ook nog eens vol met moderne, realistische kunst. Er klinkt schitterende muziek, die live vanaf het dakterras blijkt te komen. De muziek is een fusion tussen de lokale gnaoua, westerse en Arabische muziek. Na het eten gaan we dan ook naar het mooie dakterras waar we, tussen een geanimeerd publiek, tot laat verder van die muziek genieten. Voor het eerst komen we pas om één uur in de nacht, of zoiets, terug in het hotel.