marius 5.1
Leerlooierijen te Fès
Marokkaans aardewerk
Aardewerk van Fès
Argan olie gekochtNa een matig ontbijt, eindelijk mogen we eens lekker laat opstaan, maar dan blijkt het buffet al grotendeels geplunderd te zijn, zullen we om 09.00 uur met een gids de stad in gaan. Dit echter niet voordat Ineke, Martha en Linda en Fiona en ik onze was hebben weggebracht bij een wasserij in de buurt. Dit op advies van de receptionist, die ons vertelt dat de wasserij van het hotel veel te duur is. Grote hilariteit als elk stukje wasgoed eerst flink omhoog wordt gehouden om te bepalen wat het is en zo de prijs vast te stellen. Het blijkt achteraf toch een bijzonder dure oplossing maar we krijgen onze was 's avonds wel heel netjes gestreken en apart in plastic verpakt terug.

Tegen half tien zijn we terug bij de inmiddels gearriveerde gids, Rashid, en Lahcen, plus de bus met Moustapha. Dan rijden we eerst naar een uitzichtpunt vanwaar we een goed overzicht hebben over de medina van Fès. Daarna bezoeken we de wijk waar het aardewerk wordt gemaakt. We krijgen een rondleiding door een grote werkplaats en belanden dan in een mooie winkel. Niemand koopt iets: we zijn nog te vers in Marokko. Vervolgens gaan we naar de medina waar we stoppen bij het de toegang tot het koninklijk paleis en de mellah (joodse wijk). Verder gaat het te voet. Rashid blijkt een heel goed geïnformeerde gids te zijn die zijn kennis graag en op heel prettige wijze met ons deelt. Fès is de culturele, religieuze en artistieke hoofdstad van Marokko. Ik vind het één van de meest bijzondere steden die ik in Marokko heb bezocht, maar moet gelijk zeggen dat elke stad zijn eigen charme heeft op op zijn eigen wijze ook weer interessant is. EzelsRashid neemt ons mee de kasbah in. Het is de grootste kasbah van Marokko en echt een plek om goed te verdwalen. Onderweg onderhoud ik mij goed met Rashid, die een taalwetenschapper is, maar die geen ander werk heeft dan toeristen rond te leiden. Hij wacht op een verblijfsvergunning om zich bij zijn vrouw in Parijs te vestigen in de hoop op een betere toekomst. Rashid geeft overal duidelijke informatie en geeft ons goed de kans alles te bekijken. Bij de grote moskee mogen we vanaf verschillende poorten naar binnenkijken, en telkens weer legt hij uit wat en hoe alles in elkaar steekt. We bezoeken Bou Inania Medersa, waar Rashid ons uitlegt dat de term Koranschool niet correct is (foto op volgende pagina). Tegen de tijd dat de studenten deze school bezochten kennen ze de Koran al lang uit hun hoofd en kregen ze les in filosofie, talen, en andere wetenschappen. Hij vertelt ons ook dat dit gebouw tijdens de Franse tijd, door Marokkanen de periode van het Protectoraat genoemd, een gevangenis was van de Fransen, waar Marokkaanse vrijheidsstrijders werden opgesloten. Onze tocht door de medina voert ons naar de plek waar de twee oude gedeelten (de twee steden waaruit Fès is ontstaan) door een riviertje worden gescheiden. Dit riviertje ligt geheel ingesloten in de bebouwing. Vanwege de hevige regenval kunnen we er nauwelijks overheen: het water stroomt hoog over het plaveisel heen. Het bezoek aan de soukhs is fascinerend. We lopen langs de verschillende gedeelten waarin een soukh is opgedeeld: per productgroep een ander gedeelte. We lopen door metaalbewerkers, letterlijk over hun spullen heen, door een vleesmarkt waar we oog in oog staan met een net afgehakte kop van een dromedaris, langs zilverwerk, huwelijksstoelen, tapijten, groenten en vruchten. Rond lunchtijd eten in een mooie ryadh, waar enig verschil van mening is omdat enkelen van de groep niet hadden verwacht in zo'n luxe etablissement terecht te komen.